Vroeger zag je lange verhalen op Facebook. Nu toch vooral beelden. Alles gaat steeds sneller en gebruikers nemen steeds minder de tijd om stil te staan bij een bericht. Foto’s en korte video’s worden daarmee steeds aantrekkelijker. Toch blijft tekst ook logisch. Zowel op social media als op websites is tekst nog altijd de basis. Het gaat in mijn ogen om de perfecte combinatie tussen beeld en tekst. Maar hoe schrijf je dan een goede tekst die past bij de huidige snelheid van gebruikers en de beelden die je gebruikt?

 

Tip 1: Doe wat bij je organisatie past
Kijk eerst eens naar je eigen organisatie. Wat is jullie missie en visie? Hoe vertaal je dit concreet naar de berichten die je op social media deelt? Ik noem wat voorbeelden. Staat ‘betrokken’ in de kernwaarden van je organisatie? Laat dan empathie in je berichten zien en ga het gesprek aan met je doelgroep. Is ‘professioneel’ een van je kernwaarden? Deel dan je expertise. Staat ‘persoonlijk’ erin? Vertel dan verhalen van je eigen medewerkers.

 

Tip 2: Size does matter
Hoe groot je je tekst ook maakt, zorg er in ieder geval voor dat de tekst niet verdwijnt achter een ‘lees-meer’ link. Hierdoor moet de lezer namelijk klikken om de hele tekst te zien. Over het algemeen liken en delen mensen je berichten het meeste als je ongeveer deze lengte aanhoudt:

  • Facebook: 50 tekens
  • LinkedIn: 25 woorden
  • Twitter: 100 tekens
  • Blog: maximaal 1600 woorden

Tip 3: Schrijf actief
Bovenstaande lengtes zijn écht kort. Je moet dus wel to-the-point schrijven. De belangrijkste tip hierbij is: schrijf actief en voorkom onnodige hulpwerkwoorden. Dus niet het passieve er worden socialmediaberichten gedeeld door mij. Maar wel het actieve ik deel socialmediaberichten. En dus niet een zin met veel hulpwerkwoorden als ik zal volgende week 2 berichten kunnen delen. Maar wel volgende week deel ik 2 berichten.

 

Tip #4: Gebruik hashtags
Hashtags zorgen ervoor dat jouw berichten beter naar voren komen in de zoekresultaten. Wil je bijvoorbeeld gevonden worden op het gebied van communicatie? Gebruik dan #communicatie. Maar overdrijf niet. Onderzoek toont aan dat 2 hashtags het meest effectief zijn. Gebruik dus alleen hashtags die relevant zijn voor jouw doelgroep. Hierbij is er één probleem: er zijn een heleboel hashtags die erg populair zijn onder jouw doelgroep. Zorg daarom voor minder concurrentie. Bijvoorbeeld door je te focussen op jouw gebied (#ede in plaats van #nederland) of een niche (#schrijvenvoorsocialmedia in plaats van #socialmedia).

 

Tip 5: Laat je tekst aansluiten op het beeld
Deel je een foto of video? Zorg dan dat je tekst hierbij aansluit. Dit lijkt een open deur, maar ik zie het toch regelmatig fout gaan. Bijvoorbeeld een foto waarbij de tekst precies beschrijft wat er op die foto te zien is. Dit is zonde, want dat weet de lezer immers al. Het is veel leuker om extra informatie over die foto te geven. Wie zien we op de foto? Wat is zijn of haar achtergrond? Wat is het doel van de foto?

 

Zo, 5 tips in 525 woorden. Gelukkig ruim onder het maximum van 1600. Ik hoop dat ze je helpen. Veel plezier en succes met schrijven voor social media!

 

Meer weten? Bekijk onze training Schrijven voor de social media

 


Reacties (0)


Geef een reactie


(dit bewijst dat u een mens bent en geen robot)
* Verplichte velden