De zonnestralen verwarmen heerlijk mijn gezicht. Een zacht briesje zorgt tegelijkertijd voor wat verkoeling. Ik nip aan mijn verfrissende limoendrankje terwijl ik tevreden uitkijk over de helderblauwe oceaan. Was elke dag maar zo relaxt! Ik neemt me –zoals wel vaker-  voor om dit gevoel het hele jaar vast te houden. Minder stress op werk, meer tijd voor mijn partner en vriendinnen en gewoon vaker genieten van het leven.

 

Een week later, maandagochtend

Piiieeeep. Piiieeeep. Piiieeeep. Verward reik ik met mijn hand naar het nachtkastje. Waar is die handige snooze-knop? Slaperig kijk ik naar de wekker. Toch maar opstaan, want het is al best laat … Maar wat voelt het nog vroeg! Als een speer spring ik onder de douche. In de keuken smeer ik snel een boterham die ik in de auto naar binnen prop. Hopend op geen snelheidscontroles, rijd ik iets te hard naar kantoor. Om vervolgens het kantoor binnen te sprinten. Waarom moet ik altijd zo haasten? Tot zover mijn goede voornemen.

 

Binnen 5 minuten al gloeiende wangen

Ik ga aan mijn bureau zitten en open mijn mailbox. “Hoe was je vakantie?” vraagt een collega. “Heerlijk!” Met een schuin oog zie ik hoe alle mails in een rap tempo binnenstromen. Help. “Je bent lekker verkleurd. Of ben je naar kantoor gerend?” Gerend? Ik voel mijn wangen gloeien. Oja, dat voornemen. Ik schiet in de lach. “Eigenlijk allebei. Maar vanaf nu ga ik wat minder rennen. Uitgezonderd dat rondje hardlopen na werk dan.”

 

Maak je voornemens waar!

Prioriteiten en doelen stellen. ‘Nee’ kunnen zeggen. Beter plannen. Makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe eenvoudig mijn doel nog leek toen ik op vakantie was, hoe moeilijk het lijkt nu ik weer terug ben. Herkenbaar? Wacht niet tot je weer in de oude sleur raakt. Want efficiënter werken, is meer tijd voor ontspanning. Hieronder lees je 3 tips om dat vakantiegevoel vast te houden:

 

Tip 1: maak je hoofd leeg met een braindump

Je dumpt letterlijk al je hersenspinsels op papier. Dat geeft je hoofd weer een beetje ruimte om helder te denken. Zodat jij je kunt focussen op waar je mee bezig bent.

 

Tip 2: werk taken 1 voor 1 af

‘Kun je me even helpen? Heb je zo tijd om …’. Juist ja, zo. Niet nu je net lekker op weg bent met een ingewikkeld rapport. En laat dat binnenkomende mailtje ook gerust even rusten. Je hoeft niet overal ad hoc op in te springen. Maak liever goed af waar je mee bezig bent voordat je in een nieuwe klus duikt.

 

Tip 3: stel doelen op dag-, week- en maandniveau

Het klinkt misschien vanzelfsprekend. Toch gaat het hier vaak al mis. Moet iets vandaag nog af? Doe dat dan eerst. Die andere klus kan eind van de week ook nog wel!

 

Weet je nu genoeg?

Nee. Want prioriteiten en valkuilen zijn voor iedereen anders. Wil jij ook effectiever werken? Dat stressloze vakantiegevoel vasthouden? In de training Timemanagement en resultaatgericht werken helpen we je daar graag bij!

 


Reacties (0)


Geef een reactie


(dit bewijst dat u een mens bent en geen robot)
* Verplichte velden