5 tips om een pakkende mailing te schrijven

 

Je schrijft regelmatig commerciële mailings. Maar daar komt helaas maar bar weinig respons op. Je trekt niet genoeg de aandacht. En bereikt niet je doel: geïnteresseerden die bellen voor een afspraak of een offerte. Terwijl je werk er toch heel flitsend uitziet. En er met je product of dienst ook niks mis is ... Maar waar gaat het dan wel mis?

Misschien zet je te vaak dezelfde bril op
Schrijf je voor verschillende doelgroepen? En zet je tijdens het schrijven steeds dezelfde bril op? Dan is het niet gek dat je weinig respons krijgt. Iedere doelgroep vraagt namelijk om een andere bril: een andere invalshoek van je tekst. Verschillende lezers hebben immers verschillende motieven om je product of dienst te kopen. En daar moet je met je tekst op inspelen. Denk dus voordat je gaat schrijven goed na over wie je lezer is en pas je tekst daaropaan.

 

Een voorbeeld:

Wil je bijvoorbeeld een spaarproduct verkopen? Dan overtuig je ouders waarschijnlijk het beste met het motief zekerheid: ze willen geld sparen voor de toekomst van hun kinderen. Terwijl een motief voor jongeren om te sparen eerder avontuur is: zij willen sparen voor een wereldreis na hun studie.

 

Je doelgroep bepaalt het lezersmotief, niet je boodschap

Zorg ervoor dat je tijdens het schrijven steeds je lezer in je hoofd houdt. En dat je zijn motief om jouw product of dienst te kopen, verwerkt in je artikel. Zo’n motief is eigenlijk altijd een wens of een angst. In het voorbeeld hebben ouders de wens voor zekerheid. En hebben jongeren een wens voor avontuur.

 

Maar er komt meer kijken bij een goede mailing  

Daarom heb ik nog een paar tips voor je op een rijtje gezet:

 

Tip 1. Zorg voor pakkende openingszin

Als het begin van je mailing de lezer niet aanspreekt, is hij direct vertrokken. Zorg dus dat de opening van je mailing prikkelt en/of zeer herkenbaar is. Schrijf niet: ‘Aanbieding zonneschermen’. Maar: ‘Een zonnebril van 3 meter’ of ‘Een product waar u de helft van het jaar niets aan hebt’. Natuurlijk moet je bij deze laatste zin wel aangeven dat het product tijdens de andere helft van het jaar onmisbaar is. Ga hier gerust ver in. Je wilt de aandacht van de lezer pakken!  

 

Tip 2. Word niet langdradig

De lezer heeft geen tijd. Houd het daarom kort. En schrijf in eenvoudige taal. Streef ernaar om de boodschap in 10 seconden duidelijk te hebben. Je kunt dit doen door heldere tussenkoppen te gebruiken. Zo kunnen de koppen van het vorige voorbeeld er bijvoorbeeld uitzien:  

Een product waar u de helft van het jaar niets aan hebt ...
<onderbouwing> 

... maar dat u in de andere 6 maanden niet kunt missen!
<onderbouwing>

 

20% korting op zonneschermen
<onderbouwing>

 

Actie geldig tot 12 december 2017
<onderbouwing> 

 

Tip 3. Kom niet met lege handen aanzetten

Geef een cadeautje. Een monstertje, gratis informatie, een leuk boekje … Eerst geven, dan pas krijgen. Zorg wel dat het cadeautje:

 

- makkelijk te krijgen is;

- aansluit bij je product;

- origineel is.

 

Tip 4. Bewijs dat wat je zegt ook waar is  

Laat dit zien aan de hand van cijfers, ervaringen van anderen, onderzoeken, demonstratiefilms, recensies, et cetera. Je lezer gelooft je niet zomaar ...

Tip 5. Nodig uit voor een afzakkertje

Zorg dat je mailing een vervolg krijgt. Dat de lezer je website bezoekt, meer informatie aanvraagt, een afspraak met je plant of een aankoop doet. Maak het hem zo makkelijk mogelijk. Door duidelijk aan te geven waar hij meer informatie vindt, hoe hij contact met je kan opnemen of hoe hij jouw product koopt.  

 

 

Verkoopteksten schrijven is een vak! Of het nu gaat om mailings, folders of advertentieteksten. Je hebt lef nodig. Lef om te prikkelen. Om dingen anders te zeggen: opvallender en overtuigender. Tijdens onze training Commercieel schrijven krijg je daar allerlei tips voor. En ga je direct aan de slag om ze toe te passen in je eigen teksten.  

 

Meer weten over hoe je je boodschap op een creatieve manier kunt verpakken? Lees het artikel 'Vervreemding trekt aandacht'.


Reacties (0)


Geef een reactie


(dit bewijst dat u een mens bent en geen robot)
* Verplichte velden