Misschien herken je dat wel: dat er tijdens familiebijeenkomsten vaak dezelfde verhalen over vroeger naar boven komen. Bij mijn familie is dat bijvoorbeeld het verhaal waarin mijn zus een dure ketting van mijn moeder doorknipte. Gewoon om te testen of ze dat zou kunnen. Of het verhaal waarin ik mijn knuffelbeer in de magnetron deed. Het monotone geluid van het apparaat was immers een perfect slaapliedje. Dat het beestje vlam zou vatten … daar had ik even niet aan gedacht. Of het verhaal waarin mijn broer in een weiland achterna werd gezeten door wilde stiertjes. Ik zie die kleine rennende beentjes elke keer weer voor me. Hilarisch.

 

En zo komen we al pratende ook regelmatig uit op het feit dat mijn broer vroeger zo’n hekel had aan tekenen. En op een verhaaltje waarin hij een tactiek inzette om daar zo min mogelijk tijd aan kwijt te zijn. Een tactiek waarmee hij zonder het te weten ook 1 van onze tips om visueel te communiceren te pakken had!  

 

Ik neem jullie even 30 jaar mee terug naar de basisschool van mijn broer …

Op een dag moest Arjen van zijn juf toch echt een keer iets tekenen. Hoe vervelend hij dat ook vond. Dus ging hij met frisse tegenzin aan de slag. Tot hij haar binnen een paar minuten alweer bij zich riep om zijn tekening te laten zien. Lees: 2 strepen met 2 rondjes erbovenop. Toen de juf hem vervolgens verbaasd vroeg waar de armen waren van het jongetje dat hij had getekend, zei mijn broer heel wijs: ‘Die heeft hij op zijn rug, juf!’.

 

En daarmee had die kleine Picasso onbedoeld 1 van onze tips om visueel te communiceren opgevolgd. Namelijk: less is more! Who needs arms? Je ziet zo ook wel dat het een jongetje is.

 

Ik leg de tip hieronder verder uit en geef nog 2 tips om visueel te communiceren

Want steeds meer organisaties willen communiceren in of met beelden. Omdat beelden communicatie aantrekkelijker en begrijpelijker maken. En omdat ze mensen kunnen helpen om concreet na te denken over wát ze willen communiceren. Dus wil jij jouw lange lappen tekst ook eens vervangen door of aanvullen met beelden? Lees dan even verder!

 

Tip 1. Maak je verhaal concreet

Voordat je je tekengerei uit de kast trekt, is het belangrijk om je verhaal eerst concreet te maken. Abstracte boodschappen zijn namelijk niet uit te beelden. Probeer bijvoorbeeld maar eens een tekening te maken van onderstaand tekstje.  Dat lukt je waarschijnlijk niet, doordat er zoveel abstracte woorden in de tekst staan.

 

‘Het beleidsvoornemen is om de capaciteit van de landelijke politie op te schalen waardoor de zichtbaarheid van de politie significant groter wordt.’

 

Hoe beeld je ‘beleidsvoornemen’ of ‘zichtbaarheid’ uit? Lastig. Maar wat als we dit ervan maken: ‘We willen meer politieagenten aannemen. Dat betekent dat er meer politieagenten de straat op gaan.’? Of zelfs dit: ‘We krijgen meer politieagenten op straat.’

 

Dan lukt het vast en zeker al een stuk beter om beelden te bedenken. Je kunt de concrete woorden ‘meer’, ‘straat’ en ‘politieagenten’ dan namelijk uitbeelden. Hieronder zie je een voorbeeld. 

 

        

Tip 2. Houd het simpel

Mijn broer had dit op jonge leeftijd al door: gebruik niet te veel details in je tekeningen. Maar gebruik alleen datgene wat jouw doelgroep nodig heeft om de boodschap te begrijpen. Daarmee maak je het niet alleen gemakkelijk voor jezelf. Je zorgt er ook voor dat mensen je tekening sneller en beter begrijpen. Details leiden namelijk alleen maar af van de kernboodschap die je wilt vertellen. En je kunt daarmee zelfs onbedoeld een andere boodschap communiceren.

 

Tip 3. Wees niet te origineel

Wil je jouw boodschap snel en helder overbrengen? Wees dan niet te origineel. Maar gebruik beelden met een bepaalde symbolische betekenis die veel mensen kennen. Zo kun je bijvoorbeeld een pijl gebruiken om richting aan te geven. Een trap om een stapsgewijs proces te laten zien. Of een driehoek om aan te tonen dat er een relatie bestaat tussen 3 verschillende dingen. Denk wel goed na over welke beelden je gebruikt en of ze een tekstuele toelichting nodig hebben. Weten mensen bijvoorbeeld dat een hoefijzer staat voor geluk? Of kun je beter een klavertjevier gebruiken?

 

Succes met tekenen!

 

Wil jij jouw doelgroep eens op een andere manier benaderen dan met een tekst? Maar weet je niet precies hoe? Doe mee met de training Visueel communiceren. Daarin leer je hoe je jouw boodschap met beelden aan kunt laten sluiten bij jouw doel en doelgroep.

 


Reacties (0)


Geef een reactie


(dit bewijst dat u een mens bent en geen robot)
* Verplichte velden