Vrachtwagenchauffeur, ga toch fietsen!

3 tips voor het schrijven van een overtuigend verhaal

 

Vrachtwagenchauffeurs hebben vaak een slechte gezondheid. Ze zitten lange dagen achter het stuur en als ze thuiskomen hebben ze geen zin om naar de sportschool te gaan. En tja, dat lekkere gehaktballetje bij het tankstation kunnen ze natuurlijk niet overslaan. Daar moet verandering in komen! Door hen simpelweg aan te sporen met een kreet als ‘ga toch fietsen!’ … daarmee overtuig je hen niet.

 

Overtuig ze met een verhaal

Want, zoals mijn collega Marion vertelt, een verhaal raakt je in het hart!  Met een verhaal spreek je tot de verbeelding. En je krijgt je lezers in beweging. Maar ja, hoe doe je dat precies? Hoe krijg je de vrachtwagenchauffeurs aan het fietsen? Anneke de Graaf, José Sanders en Hans Hoeken hebben het onderzocht. Zij hebben een aantal praktische tips voor het vertellen van overtuigende verhalen.

 

Tip 1: Schrijf een positief verhaal

Want daarmee overtuig je mensen sneller dan met een negatief verhaal.

 

Een negatief verhaal eindigt bijvoorbeeld met …

… een vrachtwagenchauffeur die een hartaanval krijgt, nadat hij te lang ongezond heeft gegeten.

 

Een positief verhaal eindigt met …

… een chauffeur die dagelijks op de fiets naar het werk gaat en zich nu fitter voelt.

 

Tip 2: Schrijf je verhaal in de eerste persoon

Dus vanuit ‘ik’. Zo geef je de lezer meer kans om zich te identificeren met je hoofdpersoon. En daardoor is je overtuigingskracht extra groot. Vergelijk de volgende zinnen maar eens met elkaar.

 

In de 3e persoon:

Na een lange dag rijden kwam John eindelijk thuis. Zijn vrouw had een heerlijke lasagne voor hem klaargemaakt. Dat laat hij toch niet staan voor wat sla zonder dressing?

 

In de 1e persoon:

Na een lange dag rijden kwam ik eindelijk thuis. Mijn vrouw had een heerlijke lasagne voor me gemaakt. Dat laat ik toch niet staan voor wat sla zonder dressing?

 

Tip 3: Schrijf een emotioneel verhaal

Want je lezer herkent de emotie. En daardoor kan hij zich ook beter inleven in de hoofdpersoon. Dat zorgt er weer voor dat je meer overtuigt. Kijk bijvoorbeeld eens naar het volgende verhaal. Daar zitten alle drie de tips in verwerkt.

 

Ik ben John. En ik ben al 30 jaar vrachtwagenchauffeur. Mijn beste maat ook. Vaak gingen we nog een pilsje drinken na een lange dag op de weg. Maar vorig jaar kreeg hij een hartaanval. Dat zette me aan het denken. Ik had het ook kunnen zijn ... Want ook ik sport niet en eet te vaak ongezond. Daarom ga ik nu elke dag op de fiets naar mijn werk. In het begin was dat zwaar. Ik had totaal geen conditie. Maar nu is het fijn, ik voel me een stuk fitter!

 

 

 

 


Reacties (0)


Geef een reactie


(dit bewijst dat u een mens bent en geen robot)
* Verplichte velden