Communiceren via een film: effectiever dan via een geijkt communicatiemiddel? Ja, soms wel. Een ingewikkelde boodschap kan dan net wat meer doordringen tot mensen. Je kunt bepaalde boodschappen dan net wat meer kracht bijzetten. Het scheelt de ontvanger (kijker) dan net wat meer tijd. En eerlijk is eerlijk: het is gewoon wel eens leuk om naar iets te kijken in plaats van iets te lezen of horen. Daarom helpen wij steeds meer organisaties via een filmpje te communiceren.

 

Heb jij er al mee geëxperimenteerd?

Of vind je het een gedoe? Blijf je liever zelf uit de schijnwerpers? Heb je geen inspiratie voor een creatief en effectief script? Of vind je het wel prima zoals je nu communiceert? Oké, maar geloof ons: het is de investering waard om met deze ontwikkeling mee te gaan.

 

Dan beginnen we daar nu mee!

 Stel je bent een tandarts. Iedere dag maak je het wel een keer mee. Een peuter of kleuter die je met moeite in die enorme tandartsstoel krijgt én houdt. Zonder dat bewegingen of gehuil jouw secure werk in de weg zitten. Ook als je rustig uitlegt dat het echt niet eng is. Een cadeautje na afloop belooft. De ouders vorige keer al de folder ‘met uw kind naar de tandarts’ gaf. Echt geruststellen, het lukt je niet. En in de tussentijd raakt je geduld op en raakt je wachtkamer vol. 

 

Je had waarschijnlijk veel tijd en frustratie bespaard als je een filmpje voor de peuters en kleuters had gemaakt voor op je website. Waarin de kijker een bange peuter volgt op weg naar jou, nauwkeurig ziet wat er gebeurt in en bij die tandartsstoel. En zich uiteindelijk realiseert dat er niets engs aan is.

 

Overtuigd van het nut van een (ondersteunend) filmpje?

En ben je van plan een film te maken of te laten maken: waar moet je dan rekening mee houden?

 

Het stappenplan voor een film is in grote lijnen:

  • Bepaal altijd je doel: informeren, overtuigen, vermaken?
  • Kies vervolgens de boodschappen die passen bij je doelgroep en onderwerp. Doel en doelgroepen bepalen wat jij in je film laat zien en vertelt!
  • Bepaal op basis hiervan de structuur van je film. Zoek er beelden bij.  
  • Bepaal de tekst bij de beelden. Presentator? Voice-over? Helemaal geen tekst? Of juist afwisseling?
  • Bepaal de camerakeuzes.
  • Leg alles vast in je storyboard.
  • Film, monteer en publiceer.

Een voorbeeld van een uitgewerkt storyboard …

 

Doel:                                  Mensen informeren over het verwijderen van hoofdluis

Doelgroep:                        Ouders van schoolgaande kinderen

Boodschappen:                Waarom moet je hoofdluis verwijderen?

                                           Reden 1

                                           Reden 2

                                           Hoe doe je dat?

                                           Luizenkam

                                           Hoe werkt ‘ie?

                                           Hoe lang moet je dat doen?

                                           Wat als het niet over gaat?

Structuur:                         Inleiding met probleemstelling en structuur van het filmpje.

                                           De 3 boodschappen met uitleg.

                                           Pakkend slot.

 

Voorbeeld van een shot. Hoe ziet een luizenkam eruit?

 

Beeld:                                 Luizenkam

Timing:                               8 seconden

Camerakeuze:                   Long shot naar close up. Veraf beginnen. Langzaam zoomen tot detailniveau.     

Tekst:                                 Voice over. Zo ziet de luizenkam eruit. Je ziet dat de tanden van de kam

                                           heel dicht bij elkaar staan. Daardoor kam je alle luizen weg.

Geluid:                               Rustige achtergrondmuziek.

 

Al zin om aan de slag te gaan? Meer ervaring opdoen in de praktijk? Volg onze open training of incompanytraining Van folder naar film. Besteed je het maken van films liever uit? Wij maken graag films of animaties voor je!  


Reacties (0)


Geef een reactie


(dit bewijst dat u een mens bent en geen robot)
* Verplichte velden