Allemaal begrijpen we de appel

 

Er lag een dikke ronde appel

Midden in het groene gras

Die dikke ronde appel huilde

Omdat hij maar een appel was

 

De eerste zinnen uit het boekje ‘De appel’ van Dick Bruna. Die dreun ik zo op uit mijn geheugen, waar ik dat zo’n 30 jaar geleden opsloeg. Met gemak vertel ik je zelfs het hele verhaal, zonder boekje! Een goed langetermijngeheugen? Misschien. Maar vooral de manier waarop de tekst is geschreven zorgt ervoor dat ik de zinnen als 4-jarige goed in me opnam. Begreep. En zelfs (weliswaar door de vele herhaling) onthield. Informeer je je klant, collega of relatie? Dan wil je ook dat zij je boodschap lezen, begrijpen en eventueel onthouden of er iets mee doen. Dan helpt het om de schrijfstijl van Dick Bruna een beetje af te kijken …

 

Super simpel en enorm effectief

 

Tip 1: zet eens wat vaker een punt

Korte zinnen zijn namelijk makkelijker te lezen dan lange zinnen. Omdat er minder informatie in staat.

Schrijf je slechts 1 boodschap in een zin? Dan is dat beter te behappen voor onze hersenen. Dat is bewezen. Die punt geeft de lezer namelijk een heel korte pauze. Om vervolgens de volgende zin met een andere boodschap te lezen. En een komma dan? Prima om af en toe een komma te plaatsen in een lange zin. Maar het blijft een lange zin, want die komma geeft de lezer een net te korte pauze. Wordt het dan niet te staccato met al die punten? Dat kan, maar het hoeft niet erg zijn. Het is meer een kwestie van smaak. Maar het belangrijkste doel is dat je boodschap bij de ontvanger komt. Probeer het eens uit. Zet wat vaker een punt in plaats van een komma. Zet vaker een punt vòòr een volgende boodschap. En begin een zin gerust met ‘en’, ‘want’, ‘daarom’ … Want dat is niet fout, zoals je dat misschien op de basisschool leerde. 

 

Ervaar het zelf: vergelijk de volgende zin met het intro van dit artikel:

Er lag een dikke ronde appel midden in het groene gras en die dikke ronde appel huilde, omdat hij maar een appel was.

 

Tip 2: begin altijd met de belangrijkste informatie

En dan niet de belangrijkste informatie voor jou als schrijver. Maar de belangrijkste informatie voor de lezer! En schrijf de informatie dus ook niet in chronologische volgorde op. Dat is vaak een logische volgorde van informeren voor jou als schrijver. Want je hebt immers eerst onderzoek gedaan of lang gezocht naar argumenten of redenen en daarna een conclusie getrokken of een beslissing genomen. Maar voor de lezer is die beslissing en die conclusie het allerbelangrijkste. Pas daarna wil hij weten waarom en leest hij graag uitleg. Als je in die volgorde teksten of zinnen leest, nemen je hersenen de informatie beter in zich op.

 

Ervaar het zelf: vergelijk de volgende 2 zinnen eens met de laatste 2 zinnen van het intro van dit artikel:

De appel was maar een appel. Daarom huilde hij.

 

Tip 3: gebruik eenvoudige woorden

Woorden waarvan je zeker weet dat je lezer ze begrijpt. Woorden die je ook in gesproken taal gebruikt. Woorden van deze tijd! En hoe zit dat met vaktaal? Prima als je vaktaal gebruikt als je naar collega’s schrijft, dat is voor hen waarschijnlijk fijner en begrijpelijker dan wanneer je iedere term uitlegt of omslachtig naar synoniemen zoekt. Houd ook rekening met het taalniveau van jouw lezers. Is die groep heel divers wat dat betreft? Kies dan voor een tekst die mensen met taalniveau B1 begrijpen. Wat ook belangrijk is, is dat je steeds dezelfde benaming voor iets gebruikt.

 

Ervaar het zelf: vergelijk de volgende zin met het intro van dit artikel:

Er lag een corpulente cirkelvormige golden delicious in het groene gazon. Die opgezwollen boomvrucht weende, aangezien hij slechts een appel was.

 

 

Ga je informeren met een tekst? Zakelijk of privé, intern of extern? Pas dan deze 3 simpele tips toe en je tekst is gegarandeerd effectiever! Of volg een training 'Schrijven in taalniveau B1'.


Reacties (1)

  1. Olaf van der Beek:
    29 mei 2015 om 06:06

    Herkenbaar. Duidelijk opgeschreven en heel leuk gebracht.
    Bedankt. Dit helpt mij om nog duidelijker boodschappen over te brengen.


Geef een reactie


(dit bewijst dat u een mens bent en geen robot)
* Verplichte velden