LOO VAN ECK SCHRIJFT BESTE FINANCIËLE TEKST VAN 2015

“Een goed voorbeeld, dat veel navolging verdient”

 

We zijn best trots op die Gouden Veer die we kregen. Omdat we de Nationale Schrijfwedstrijd 2015 hebben gewonnen. De jury vond onze financiële tekst de meest begrijpelijke, de meest heldere en de meest eenduidige tekst. En dan hebben we het over de brochure voor het Pensioenfonds voor het Slagersbedrijf. Onze tekstschrijver Britt Latour herschreef die tekst in opdracht van en in samenwerking met Syntrus Achmea.

 

Wat maakt die financiële tekst tot de beste financiële tekst van 2015?

Dit zei de jury erover: ‘Hoewel het bij pensioenregelingen gaat om een complexe materie, ligt er een brochure om van te smullen. En dat komt zeker niet alleen door de fraaie illustraties uit het slagersvak. De tekstschrijver van Loo van Eck heeft niet gedacht vanuit de ingewikkelde regeling waarover ze uitleg moest geven. Maar ze is uitgegaan van vragen die bij de doelgroep (de deelnemers van het pensioenfonds) leven. En ze heeft gekozen voor aansprekende en verhelderende voorbeelden. Een goed voorbeeld, dat veel navolging verdient.’

 

Hoe ziet zo'n goede financiële tekst er dan uit?

Lees die financiële tekst eens op je gemak door. En verplaats je voor even in een deelnemer van dat slagerspensioenfonds. Worden al je vragen beantwoord? Begrijp je de tekst? Vind je snel wat je zoekt? Voelt het als een klantgerichte tekst? Lees hier de tekst. 

 

Polisvoorwaarden zijn bijvoorbeeld ook van die complexe financiële teksten

Omdat ze een ingewikkelde structuur hebben. Bomvol moeilijke termen en ingewikkelde zinnen staan. Veel informatie geven die voor hen niet relevant is. En ook nog eens niet voldoen aan de richtlijnen van de AFM. Met andere woorden: financiële teksten die de klant behoorlijk slecht begrijpt. Verzekeraars willen daarom in plaats van: ‘Mits dit en dit van toepassing is, gelden de voorwaarden uit artikel 4a, met uitzondering van ... ’, liever zoiets: ‘U mag wel … U mag niet …’. Omdat dat voor de klant fijner is. En omdat de AFM strenge eisen stelt aan financiële communicatie.

 

Onze ervaren schrijver van financiële teksten geeft je concrete tips

Britt Latour herschreef de winnende tekst van het pensioenfonds voor het slagersbedrijf. Zij en onze andere tekstschrijvers (her)schrijven ook veel andere complexe financiële teksten. Neem bijvoorbeeld die polisvoorwaarden. Britt herschrijft ze met alle liefde naar begrijpelijke, eenduidige en heldere teksten. Want ja, dat kan! Ze geeft je graag 4 tips die haar aanpak illustreren:

 

Tip 1: Vervang ingewikkelde tekstblokken door een vraag-antwoordstructuur

“Een vraag-antwoordstructuur werkt heel goed, omdat de lezer daardoor heel gemakkelijk informatie kan vinden. Wil hij bijvoorbeeld weten welke bagage verzekerd is als hij op reis gaat? Dan klikt hij in de inhoudsopgave (in een interactief document) op de vraag ‘Welke bagage is verzekerd?’. En vervolgens komt hij direct bij de juiste informatie terecht. Zo hoeft hij nooit lang te zoeken naar de juiste informatie.”

 

Tip 2: Vraag je af of alle informatie relevant is voor de verzekerde

“Verbeter je die structuur, wees dan ook scherp op de inhoud. 'Is dit informatie die wij (als verzekeraar) graag willen vertellen? Of is het informatie die de verzekerde graag wil weten?’ Ik verplaats me in de klant. En geef antwoord op deze 2 vragen. Denk ik dat bepaalde informatie vooral iets toevoegt voor de verzekeraar? Dan ga ik met de productmanager om de tafel. Vaak komt komt hij of zij dan tot de conclusie dat lang niet alle informatie relevant is voor de klant. En ook juridisch gezien niet verplicht is om te vertellen. Dat zijn mooie stappen richting heldere teksten!”

 

Tip 3: Knip lange zinnen op in verschillende korte zinnen met 1 boodschap

 “Voorwaarden staan vaak vol lange, ingewikkelde zinnen. 1 zin bestaat dan bijvoorbeeld uit 5 regels met 3 verschillende boodschappen. Heel onduidelijk voor de lezer. Ik knip al die lange zinnen op. En zorg ervoor dat er maar 1 boodschap in elke zin staat. Vervolgens zet ik de kernboodschap per onderwerp bovenaan. En ik plaats de toelichting er in bullets onder. Zo ziet de lezer in 1 opslag wat hij moet weten over een bepaald onderwerp.”

 

Tip 4: Vervang lastige termen door eenvoudige woorden

“In voorwaarden staan vaak termen die voor de schrijvers heel begrijpelijk zijn, maar die voor de gewone Nederlander helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn. Ik bedenk makkelijkere woorden voor die lastige termen. Of leg uit wat ze betekenen. In plaats van het woord vergoeding noem ik bijvoorbeeld het concrete bedrag. Wij vergoeden wordt dan: U krijgt <bedrag>. En iets is niet gedekt. Nee, iets is verzekerd. Veel concreter en duidelijker voor de lezer.”

 

De voorwaarde: De tekstexpert werkt samen met de inhoudelijke en juridische expert

Natuurlijk doet Britt zo’n herschrijftraject niet alleen! Al deze stappen neemt ze zorgvuldig door met onder andere juristen, communicatiemedewerkers en productmanagers. Zodat de teksten niet alleen helder zijn, maar inhoudelijk ook volledig correct én juridisch waterdicht.

 

Oefenen met het herschrijven van financiële teksten?

En concrete tips krijgen? Volg bijvoorbeeld de korte training AFM-proof schrijven. Of de training Schrijven op taalniveau B1.

 


Reacties (0)


Geef een reactie


(dit bewijst dat u een mens bent en geen robot)
* Verplichte velden