Pensioencommunicatie: belangrijk. En: saai en ingewikkeld voor de lezer.

 

Brieven over mijn pensioenopbouw. Ik weet dat er belangrijke informatie voor mij in die brieven staat. Wat ik ook zeker weet, is dat ik het saai vind om ze te lezen. En daar komt bij dat ik de inhoud ingewikkeld vind en maar moeilijk begrijp. Omdat ik al zo'n 15 jaar werk, krijg ik inmiddels van verschillende pensioenfondsen en pensioenverzekeraars brieven en overzichten. Gevolg van dit alles? Ik open de enveloppen, maar de brieven lees ik niet. Ze belanden netjes op de stapel  'alles over mijn pensioen, waar ik me nog eens toe moet zetten om te lezen en te begrijpen'. Ook heb ik me er nog niet toe gezet om online in te loggen. Omdat ik daar waarschijnlijk nóg meer van die ingewikkelde, saaie (en superbelangrijke) informatie vind. 

 

Veel mensen begrijpen weinig van en lezen weinig over hun pensioen(opbouw)

Terwijl ze wel graag na hun 67e goed willen leven. Waarom is dat toch zo? En waarom blijft dat zo? Sommige pensioenfondsen of pensioenverzekeraars doen hun best. Ze weten dat veel mensen hun brieven niet lezen en niet begrijpen. Zo blijkt dat ook uit de tv-commercial van een grote pensioenverzekeraar. 'Natúúrlijk ga ik vanavond niet even lekker in mijn pensioenoverzicht duiken'. Pensioenorganisaties bieden hulp en uitleg. Omdat het nu eenmaal een ingewikkeld onderwerp is. Maar toch is het een extra handeling voor ons om aanvullende uitleg te vragen.

 

Waarom communiceren pensioenorganisaties niet over pensioenen via aantrekkelijkere communicatiemiddelen?

Een infographic, animatie of filmpje bijvoorbeeld? Die lenen zich perfect om een ingewikkeld, abstract onderwerp te vertalen naar een concreet verhaal. In beeld, korte tekstjes en/of een heldere voice-over. Bovendien: die middelen vragen minder tijd! Mijn pensioenverzekeraar zou mij in ieder geval beter bereiken. En misschien meer bewustwording creëeren rondom het belang van mijn pensioen. 

 

Want met een infographic, animatie of filmpje kan een pensioenorganisatie een abstract thema als ‘pensioen’:

1. visueler maken, zodat het herkenbaar wordt;

2. concreter maken, zodat het begrijpelijk en belangrijk wordt;

3. effectiever behandelbaar maken, zodat de informatie de ontvanger bereikt.

 

Toch zijn pensioenuitvoerders, pensioenfondsen en pensioenverzekeraars niet van plan om via infographics, animaties of filmpjes te communiceren

Dat blijkt uit het benchmarkonderzoek dat wij afgelopen december hielden onder 100 pensioenfondsen, -uitvoerders en -verzekeraars. Pensioen 1-2-3 stond daarin centraal. De heldere taal in het verplichte ‘Pensioen 1-2-3’ zorgt straks ongetwijfeld wel voor meer begrijpelijkheid. Maar: zorgt die heldere taal ook voor meer bewustwording bij (jong) werkend Nederland?

 

Maak pensioen belangrijk, begrijpelijk én boeiend!

Voor bewustwording is denk ik meer nodig dan heldere en begrijpelijke woorden en zinnen. De vorm. Het middel. De invalshoek. De benadering. Allemaal minstens zo belangrijk. Ik zou zeggen: kies eens voor een aantrekkelijk communicatiemiddel. Met een verrassende invalshoek. Een boeiende vorm. En een benadering met lef! In plaats van tijd te verspillen aan de zoveelste informatieve pensioenbrief plús hulplijn.

 

Voordat het zo ver is, woon ik deze week op kantoor een informatieve presentatie bij over mijn eigen pensioen. En doe ik de avond ervoor nog 1 poging om de stapel 'alles over mijn pensioen' door te nemen. En wat gerichte vragen op papier te zetten ...

 

Wil je alle resultaten ontvangen van het benchmarkonderzoek? Vraag de gratis infographic aan via info@loovaneck.nl.

 

 

 

 


Reacties (0)


Geef een reactie


(dit bewijst dat u een mens bent en geen robot)
* Verplichte velden