We bellen wat af met z'n allen!

 

Telefoneren blijft populair. Dat blijkt uit onderzoek naar de communicatie van de dienstverlening van het Center for e-Government van de Universiteit Twente. Zelfs mensen die digitaal zeer vaardig zijn, willen niet alle zaken digitaal afhandelen. Telefoon (maar ook balie en website) blijven veel gebruikte communicatiekanalen.

 

Zorg dus voor klantgerichte en effectieve communicatie aan de telefoon  

'Maar kom op, bellen kan toch iedereen? Dat doen we toch al goed', denk je misschien. Maar bellen wordt vaak gezien als iets vanzelfsprekends. We bellen immers privé ook allemaal. Toch is vlot, effectief én een beetje vriendelijk bellen een vak apart. Iedereen kan dat vak inderdaad goed beheersen. Vooral als je je bewust wordt van de verschillende technieken om goed de regie in een telefoongesprek te hebben.

 

Weet je bijvoorbeeld hoe je reageert in gesprekken?

Doe je dat vaak vanuit een volwassen rol? Of eerder vanuit een kind- of ouderrol? Als je weet wat je voorkeursrol is, dan is het gemakkelijker om die eventueel aan te passen aan de situatie. Waarom je dat zou doen? Zo kun je de reactie van je gesprekspartner een beetje sturen.  

 

Wist je dat bellen een gesprek voeren met een grote handicap is?

je ziet namelijk je gesprekspartner niet. In een live gesprek interpreteer je de boodschap van je gesprekspartner met 45% op basis van het non-verbale gedrag. Dat gemis moet je dus compenseren door heel actief te luisteren.

 

Gebruik je weleens metataal als een gesprek moeizaam of chaotisch verloopt?

Bijvoorbeeld om een pittige boodschap mee in te leiden. Metataal is heel handig: je bespiegelt het verloop van het gesprek door even op een niveau boven het eigenlijke gesprek te ‘hangen’. 

 

En zo hebben we heel veel concrete tips met voorbeelden waarmee je je telefoongesprekken verbetert.

Lees ze uitgebreid in ons gratis whitepaper Telefoneren op http://www.loovaneck.nl/whitepapers.html


Reacties (0)


Geef een reactie


(dit bewijst dat u een mens bent en geen robot)
* Verplichte velden