“En dit was mijn spreekbeurt”

 

Klaar, finito, einde! Duidelijker kan het niet. Boeiender wel! Maar waarom moet je je publiek nog boeien als je je verhaal al hebt gedaan? Dat hoeft niet. Maar besef dat het slot het langste blijft hangen bij je publiek. Dus ik zou zeggen: profiteer daarvan!

 

Natuurlijk: de kern van je presentatie is het allerbelangrijkste onderdeel. Dat moet goed in elkaar zitten. Boeien zowel qua vorm als inhoud. Het is het middelste onderdeel van de natuurlijke opbouw: inleiding – kern – slot. Die eerste 2 onderdelen behandel je waarschijnlijk automatisch. Maar die laatste, wat een wezenlijk onderdeel van de presentatie is, gek genoeg niet. Vaak bloedt het verhaal (hoe mooi, interessant of overtuigend het ook was) langzaam dood. Zo eindigde ik mijn spreekbeurt over Mollen op de lagere school met de allesbehalve boeiende ondertitel van dit artikel. Varianten als ‘hierbij wil ik het laten’ en ‘bedankt voor uw aandacht’ zijn evenmin aan te raden.

 

Hoe sluit je een presentatie dan boeiend af?

 

Tip 1: vat je verhaal kort samen aan het eind van je presentatie

Gebruik daarvoor als leidraad bijvoorbeeld de opbouw van je presentatie die je in de inleiding noemde. Heb je collega’s verteld over een nieuw klantensysteem waar zij mee moeten werken? Zorg dat je aan het eind van je instructie de stappen nog eens op een slide laat zien. En loop ze snel 1 voor 1 nog even door. Heb je beslissers je advies op een beleidsvraagstuk laten weten? Zorg dat je je advies in een paar of 1 zin samenvat. En zet de belangrijkste argumenten nog eens kort op een rij.

 

Tip 2: trek een conclusie aan het eind van je presentatie

Presenteer je de uitkomsten van een onderzoek dat je hebt gedaan? Zet de resultaten nog eens op een rij. En trek de conclusie. Denk eraan: kort en krachtig. Liefst in 1 pakkende zin. Een zin die je publiek onthoudt. Of koppel je conclusie aan het doel van je presentatie.

 

Tip 3: kom met een krachtige uitsmijter aan het eind van presentatie

Bijvoorbeeld na de presentatie over het nieuwe klantsysteem: doe een beroep op de menselijke gevoelens van de collega’s (‘Gebruik het programma, want jij wilt toch ook vroeg naar huis!’), een slagzin of citaat (‘Al het begin is moeilijk’ of ‘De aanhouder wint’), een oproep tot actie (‘Kom op jongens, gebruik het!’) of een terugkoppeling naar het begin (‘Ik begon mijn presentatie met het dagelijkse nut van ons klantsysteem. Ik ben ervan overtuigd dat jullie het nut ervan nu inzien!’). Of zet je publiek aan het denken, formuleer een prikkelende, intrigerende vraag en laat het antwoord achterwege. Als je dit goed uitwerkt, verleng je de levensduur van je presentatie. Of zoek een toepasselijke afbeelding, deel iets uit, maak een mooie belofte na een wervend betoog … wees creatief!

 

Oh ja: zijn er nog vragen aan het eind van je presentatie?

Natuurlijk kun je je publiek nog vragen laten stellen, maar doe dat dan voordat je je presentatie écht afsluit. En: denk vooraf na wat voor vragen je publiek kan stellen. Dan heb je de antwoorden al voorbereid en sta je niet met een mond vol tanden.

 

Meer weten? In het boek 'Iedereen kan presenteren' leer je hoe je jouw publiek van de eerste tot en met de laatste minuut boeit met je presentaties. De truc? Je leert jouw zwakke punten te compenseren met jouw sterke punten. Dat is bijzonder effectief. Want het afleren van gewoontes is zoveel moeilijker dan het verbeteren van waar je al goed in bent. 


Reacties (0)


Geef een reactie


(dit bewijst dat u een mens bent en geen robot)
* Verplichte velden