Consumenten kiezen steeds vaker voor biologisch

Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau BIO Research BCG. Het bureau heeft de uitkomsten van consumenten- en marktstudies van de afgelopen jaren met elkaar vergeleken en aanvullend kwalitatief en kwantitatief onderzoek gedaan in panels van supermarktklanten, zowel in de winkel als online.

 

Hallo, bent u er nog …?

Of was u al afgehaakt? U ziet: een persbericht moet meteen grijpen. Een saaie kop en intro helpen daar niet bij. De lezer beslist daar immers of hij verder leest of niet. Hieronder een paar tips.

 

Beantwoord de belangrijkste vragen

Wie is uw lezer? En wat wil die lezer weten? Beantwoord zijn vragen in de eerste alinea onder de kop, in de intro. Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? Hoe? Bouw de rest van het persbericht op volgens het afrolprincipe: het belangrijkste nieuws bovenaan. Hoe verder naar onderen, hoe gedetailleerder en hoe minder belangrijk de informatie. Maar let op: houd het kort!

 

Prikkel met koppen

‘Sleur’ uw lezer telkens opnieuw de tekst in. Prikkel niet alleen met de titel, maar ook met de tussenkoppen boven de alinea’s. Een alternatieve titel voor het persbericht hierboven is bijvoorbeeld: ‘Voortaan alleen nog maar biologisch!’, of: ‘Bio-branche stevig in de lift’. Zorg er wel voor dat de koppen genoeg informatie geven. Zo kent de lezer in hooguit 10 seconden de inhoud van het bericht.

 

Schrijf aantrekkelijk

Wissel de lengte van zinnen af. Houd een gemiddelde aan van 12 woorden per zin. Gebruik leestekens om uw tekst ‘spannend’ te maken. Een tekst met alleen punten kan nogal monotoon worden … En tot slot: schrijf actief! Vermijd lijdende vormen en hulpwerkwoorden die uw tekst onnodig lang – en saai! – maken. 

 

Meer informatie over onze trainingen? Kijk op loovaneck.nl

 


Reacties (0)


Geef een reactie


(dit bewijst dat u een mens bent en geen robot)
* Verplichte velden